De niet-verjaardag van mijn grootvader

Hij is er al lang niet meer en ik heb hem eigenlijk nooit echt gekend, mijn grootvader aan mama’s zijde, maar het verhaal van zijn niet-verjaardag is wel legendarisch.

Mijn grootvader werd geboren op 15 augustus, Moederkesdag in Antwerpen en Onze-Lieve-Vrouw Hemelvaart voor de rest van de wereld, en de ambtenaar die dienst had op het moment dat zijn vader hem ging aangeven, vond dat dat niet kon en weigerde dus die datum op zijn geboorteakte te zetten. Volgens zijn geboorteakte was hij dan ook op 16 augustus geboren.

Het gevolg daarvan was dat mijn grootvader, die door de famillie ook wel eens grumpy genoemd werd, enkel niet-verjaardagen had… Wenste je hem op 15 of 16 augustus een fijne verjaardag dan grommelde hij steevast dat het zijn verjaardag niet was… Wenste je hem op 15 augustus echter geen gelukkige verjaardag, dan liep hij rond met een zuur gezicht omdat je hem vergat…

Geef een reactie

