Romanesco (bloem)kool

romanesco

Tot vorige week had ik dat eigenlijk nog nooit vers klaargemaakt, enkel nog maar gegeten in zo’n diepvriesmix met broccoli- en bloemkoolroosjes.
En omdat ik niet helemaal wist wat ik van de smaak mocht verwachten (die is trouwens zachter dan bloemkool en iets voller dan broccoli), zocht ik op het internet naar wat inspriatie om er uiteindelijk het volgende mee te doen:

Ingrediënten:

– 1 romanesco kool, gewassen en in roosjes (of eigenlijk eerder torentjes)
– 2 handjesvol pijnboompitjes
– een gesnipperde (rode) ui

Bereidingswijze:

– Stoom de romanesco torentjes beetgaar. (in de Tefal Oceane fondue/stomer die wij hier hebben, duurt dat een 25-tal minuutjes)
– Wanneer de kool bijna klaar is, de ui stoven in ruim wat boter.
– Zodra de ui glazig is de pijnboompitjes  en de kool toevoegen en het vuur een beetje hoger zetten.
– Laat een 5-tal minuutjes bakken tot de kool torentjes een beetje aangekleurd zijn.

Ik serveerde het deze keer met boomstammetjes, maar het is ongetwijfeld ook lekker met pasta en/of zalm.

Geef een reactie

