Zijt ge al beter?

Gisteren zat ik dag op dag 3 maanden thuis en dus krijg ik steeds vaker de gevreesde vraag “En, zijt ge beter?” te  horen.

Waarom ik die vraag begin te vrezen? Omdat na 3 maanden de ondertoon van die vraag steeds minder geduldig lijkt te zijn en omdat na 3 maanden mensen zo stillaan lijken te verwachten dat ge daar volmondig “ja!” kunt op antwoorden… En dat is dus nog (lang) niet het geval is.

Het is niet dat ik niet al (in mijn ogen althans) stukken beter ben, het is vooral dat ik er nog lang niet ben en dat het voor anderen heel moeilijk te begrijpen is dat ik na 3 maand thuis nog altijd nood heb aan dutjes overdag en nog altijd moet wikken en wegen wat ik wel en niet doe en op welke uitnodigingen ik inga.

Momenteel zien mijn dagen er ongeveer als volgt uit: afhankelijk van hoe laat ik de dag ervoor ging slapen en hoe goed ik sliep, word ik ergens tussen 5 en 9 wakker.
Sliep ik goed dan ontbijt ik, kleed ik me om en doe ik een paar dingen in en rond het huishouden (een collect&go bestelling ophalen, een (halve) afwas, wat was sorteren, plooien, ophangen, in en uit machines halen, …) om het de rest van de voormiddag rustig aan te doen met wat te lezen, tweeten, bloggen,…
Sliep ik slecht of ben ik heel vroeg op dan is het meestal ontbijten, het wat rustig aan doen met lezen, tweeten, bloggen om daarna een dutje tot een uur of 11 en dan iets in het huishouden te doen.
Na de lunch kijk ik meestal rustig wat tv, waarbij ik meestal iets opzet dat ik toch ni perse wil zien om daarbij dan in slaap te vallen voor een dutje (variërend van ergens tussen 1,5 en 3u).Terug wakker, is het tijd om aan het avondeten te beginnen en samen met de huisgenoten wat tv te kijken. Wanneer zij naar boven vertrekken om achter hun pc’s te kruipen is het voor mij eigenlijk nog te vroeg om al te gaan slapen, want anders ben ik de volgende dag te vroeg wakker en is mijn dag dan veel te lang. Meestal is de rest van mijn avond dan ook een afwisseling tussen echt iets kijken en wat halfslapend iets kijken om dan naar mijn bed te verhuizen.
Word ik ergens uitgenodigd of gevraagd om iets mee te gaan doen, dan zijn de bepalende factoren om “ja” te zeggen: afstanden, mogelijkheden tot rusten, mogelijkheid om er mijn dutjes rond te plannen. Ik moet toegeven dat ik dat nog niet altijd even goed kan inschatten, met soms een terugval met nood aan meer dutjes of een extra rustpauze op een bankske aan de overkant van de brug tot gevolg.

En toch heb ik eigenlijk al superveel vooruitgang geboekt: ik kom van nachten met 12u slaap en meer, dagen met een totaal van 6 uur en meer aan dutjes en ik kan al ontbijten en me nadien aankleden zonder dutje en de trap op en af zonder te piepen als een asmathische bejaarde of zonder een nieuwe koortsaanval… De laatste is ondertussen al 2 weken geleden en dat vind ik echt wel een mijlpaal.

Best wel confronterend om hier zo zwart op wit te zien staan dat ik na 3 maand fier ben op het feit dat ik al 2 keer niks ipv 10 keer niks kan. Niet verwonderlijk dus dat ik de vraag “Zijt ge al beter?” niet zo fijn vind.

One thought on “Zijt ge al beter?

  1. […] “Zijt ge al beter?” zijn er 2 andere zinnetjes die ik ben beginnen vrezen “Maar ge ziet er niet echt ziek […]

Geef een reactie

