Broccoli-spinaziesoep

Ik maakte deze soep, die origineel uit het Smakelijk! 3 boek van Colruyt komt, voor het eerst 9 jaar geleden toen Huisgenoot1 en ik voor de eerste keer samen vrienden op bezoek kregen. Sindsdien is het 1 van mijn favoriete soepen en ik maak ze zowat elke keer er broccolli (en/of bloemkool) op het menu stond.

Wat veel mensen niet weten is dat je de broccolistam (net zoals het hart van een bloemkool) volledig mee kan opeten. Als ik puree maak, vliegt de stam er standaard mee in, maar als ik mijn broccoli stoom vind ik dat niet zo appetijtelijk en dan draai ik hem dus in de soep.

Het gerecht is echt poepsimpel!

Ingrediënten

– 400g broccoli (of broccolistam/bloemkoolhart)
– 200g diepvriesspinazie
– 1l kippebouillon

Bereiding

– Breng de kippeboullion aan de koop en voeg er de groenten aan toe (diepvriesspinazie niet ontdooien)
– Laat 20 min zachtjes koken
– Mix de soep zeer fijn.

Opties

– Wij houden hier thuis wel van een pittiger soepje, dus ik kruid ze meestal bij met wat currypoeder en peper
– Om het geheel wat feestelijker te maken kan je een eetlepel tomatenpurree door 1 dl room roeren en met dit mengsel mooie spiraaltjes op je soep tekenen voor je ze opdient. Dit doe ik niet wanneer ik ze door de week voor onszelf maak.

Geef een reactie

