Geglaceerde worteltjes

Vorig jaar in maart daagde ik mezelf uit om minstens 1 keer per week te experimenteren in de keuken en iets klaar te maken wat ik nog nooit eerder had klaargemaakt.
Een van de eerste dingen die ik zo uitprobeerde, waren geglaceerde worteltjes, ik wou dat namelijk al zoooo lang al eens proberen en nu had ik eindelijk de motivatie om op zoek te gaan naar een recept ZONDER honing.
Want het hele internet staat vol met honderden recepten voor geglaceerde worteltjes, maar bijna allemaal met honing.

Ik vond een recept (en ja, ik paste het lichtjes aan, want het ging oa uit van voorgesneden en voorverpakte worteltjes) en sindsdien staat dat hier heel regelmatig op het menu.

Ingrediënten:
* 300g worteltjes, gekuisd en in reepjes gesneden
* 2 eetlepels vloeibare boter (daarin karameliseren de worteltjes beter)
* 1 eetlepel citroensap
* 1 eetlepel suiker
* 1 dl water

Bereiding:
* boter verhitten en worteltjes ca 3 minuten roerbakken, waarbij ze een beetje mogen karameliseren
* vuur lager draaien en het citroensap en water toevoegen
* in ca 5 minuten de worteltjes rondscheppend beetgaar stoven
* suiker over de worteltjes strooien en het vuur omhoog draaien
* worteltjes omscheppen terwijl het kookvocht inkookt
* worteltjes bestrooien met peper

Indien je wenst kan je nog afwerken met wat verse peterselie.
Het originele recept gebruikte voor de bereiding een wok, maar ik gebruik een gewone tefalpan (omdat ik enkel voor die worteltjes de wok uithalen en vooral daarna afwassen en weer laten uitdrogen een beetje teveel gedoe vind).

Geef een reactie

