Cottage Pie

Vroeger gingen ik en de Huisgenoot/Huisgenoten regelmatig naar de Foleys, voor de Chunky Irish Fries of de heerlijke Cottage Pie.
Maar jammer genoeg hebben ze daar met de jaren toch wel wat van hun pluimen verloren. En dus maak ik sinds een tijdje zelf Cottage Pie, eentje die die van de Foleys makkelijk kan evenaren als ik Huisgenoot2 mag geloven.

Hieronder het recept:

Ingredienten:

* 500g gehakt
* 3 wortelen
* 2 preiwit
* 1 (rode) ui
* 2 teentjes look
* 1kg aardappelen
* twee kuipjes tomatenpuree
* 2dl groentenbouillon
* 20ml soyasaus
* 1 eierdooier
* 300 ml kaassaus (soms zelfgemaakt, soms kant en klaar afhankelijk hoeveel tijd/zin ik heb)
* 1 soeplepel mosterd
* gemalen kaas naar smaak

Bereiding:

* kuis de prei en wortelen en snij ze fijn
* pers de knoflook met een pers of rasp hem
* fruit de fijngesneden wortelen, de prei en de knoflook uit de pers gedurende 2 minuten in hete olie
* voeg het gehakt erbij en laat het 5 minuten meebakken tot het uiteen valt
* voeg vervolgens de bouillon, de soyasaus en de tomatenpuree erbij
* laat 25 minuten stoven in de open pan en breng op smaak met peper naar smaak
* kook de aardappelen en pureer ze
* roer de kaassaus, de mosterd en de eierdooier onder de puree
* verwarm ondertussen de oven voor op 200°C
* doe het het gehakt- en groentenmengsel in een ingevette ovenschotel en bedek met een dikke laag van het pureemengsel en werk af met wat gemalen kaas
* zet de schotel 25 min in de oven tot de puree goudbruin is

One thought on “Cottage Pie

  1. […] we niet meer naar de Foleys gaan en ik nu zelf Cottage Pie maak, vertelde ik hier al. Maar dat wil dus ook zeggen dat ik een alternatief zocht voor hun Chunky Irish Fries. Hieronder […]

Geef een reactie

