Zomermaan en de maagvriendelijke tomatensaus

Na jarenlang steevast last te hebben van mijn maag telkens ik iets tomatensauzigs at, vond ik een recept dat beweerde simpel, lekker en gegarandeerd zacht voor de maag te zijn.
Ik paste het aan naar mijn smaak, cause that’s how I roll, en moest vaststellen dat alle 3 de stellingen helemaal waar zijn.
Het grote geheim: worteltjes (die je trouwens amper proeft eens de saus klaar is, maar wat een verschil!)

Nu ik voor de verandering nog eens met een maagontsteking thuis zit, lijkt het mij het ideale moment om het recept te delen.

Ingrediënten:
* 1kg verse tomaten
* 2 wortels
* 1 ui
* 2 teentjes knoflook
* olijfolie
* spaghettikruiden
* laurierblaadjes naar smaak
* peper naar smaak
* 1 soeplepel witte suiker

Bereiding:
*spoel de tomaten en snij ze in blokjes
* snipper de ui en de teentjes knoflook
* kuis de wortelen en snij ze in stukjes
* verhit de olie in een pan en voeg de ui en de wortelen toe en laat stoven tot de ui glazig, maar niet bruin is
* voeg de tomatenblokjes en knoflook toe breng en kruid naar smaak met de peper, de spaghettikruiden en enkele laurierblaadjes
* breng aan de kook en laat een 30 à 45 min pruttelen
* haal de saus van het vuur en mix tot een egale massa, nadat je er EERST de laurierblaadjes uitviste (protip: schrijf desnoods even op hoeveel blaadjes je er precies in deed…)
* voeg de suiker toe, roer goed en breng de saus nog even aan de kook

Je kan de saus nog extra bijkruiden indien gewenst of er gehakt aan toevoegen. De saus is lekker bij pasta, in lasagna of op pizza!

Geef een reactie

