Bakken met Zomermaan en Herta

Nadat de marmercake waarop ik mijn collega’s wilde trakteren uitdraaide op baksteencake, palmde ik een paar weken terug de keuken van mijn schoonouders in, om er zeker van te zijn dat de traktatie voor het familiefeestje niet dezelfde weg op zou gaan.

Van het pakket verse cakedegen dat ik van The Insiders kreeg had ik nog: 2 pakjes bladerdeeg, 2 pakjes deeg voor frangipanecake of -taart en 1 pakje marmercakedeeg.

Vermits we in totaal met 16 zouden en zijn en ze bij ons in de famillie nogal snoepers zijn, vreesde ik daarmee niet genoeg te hebben en dus kocht ik nog een pakje deeg voor natuurcake bij.

Ik begon met het frangipanedeeg waarmee ik twee taarten zou maken. je legt het bladerdeeg in de vorm, prikt er een paar gaatjes in, bestrijkt het met confituur (traditioneel abrikozenconfituur, maar andere smaken zijn ook lekker en giet er de het cakedeeg, dat trouwens overheerlijk ruikt, over. De ene taartvorm was een stuk kleiner dan de andere, wat maakte dat ik nog wat bladerdeeg overhad om de taarten te versieren en een restje cakedeeg waarmee ik nog 3 cupcakes maakte.

Terwijl de taarten de oven in gingen om te bakken, begon ik met de voorbereidingen voor de cake. De marmercake goot ik gewoon hup in een vorm, aan de natuurcake voegde ik nog een paar rozijntjes toe. En zodra de taarten uit de oven waren konden de cakes en de cupcakes erin.

De aangeduide timing voor de frangipanecake en taart waren vrij accuraat, maar de marmercake was iets moeilijker. Uiteindelijk draaiden we de temperatuur van de oven iets lager en lieten we de cake iets langer in de oven. Op zich niet zo erg, maar na de ervaring eerder die week, was ik toch blij een bakexpert in de vorm van mijn schoonmoeder in de buurt te hebben.

Resultaat na het bakken mocht er al wezen voor de cakes, ook al waren de frangipane cupcakes een beetje uit hun voegen gebarsten. Op smaak werden ze na het avondeten in elk geval goedgekeurd door mijn schoonouders en mezelf.

De taarten kregen echter nog een laagje glazuur van zodra ze daarvoor voldoende afgekoeld waren.

Op zondag werden al mijn baksels zowel op uitzicht als op smaak goedgekeurd toen tijdens het dessert zowat iedereen van alle verschillende smaken wilde proeven. Liefst meer dan een stukje😉

Geef een reactie

