Vervloekt, zeg ik u!

Toen Huisgenoot me dinsdag na een een blitzbezoek aan london bij Endimi kwam ophalen, liet hij weten dat de auto een foutmelding had getoond die ondertussen al weer weg was. Hij had ze al even opgezocht en het zou hoogtstwaarschijnlijk een flippende sensor zijn.

Toen ik woensdag in de wagen stapte was er opnieuw geen spoor meer van de foutmelding, maar voor de zekerheid toch even naar de garage gebeld. Die lieten me weten dat de melding “storing emissiesysteem” zo generiek is dat ze zonder die melding eigenlijk naar een speld in een hooiberg aan het zoeken waren.
In principe kon het geen kwaad om nog even met de wagen te rijden als die melding erop komt, het ergste wat er kon gebeuren is dat de wagen in veiligheid zou slaan en dat ik de cruisecontrol dan niet meer zou kunnen gebruiken en nog maximum 90 zou kunnen rijden.

Dus donderdag trok ik naar mijn ouders, een trip van zo’n 120km, en zowat 5 straten voor mijn aankomst springt de foutmelding aan en slaat de auto in veiligheid. Niet zo erg denk ik, dat kan geen kwaad, tot ik 500m verder stilval. Omdat wachten bij mijn ouders net iets comfortabeler lijkt, rijd ik toch nog even verder (en val 2 straten verder nog eens stil) tot ik op mijn bestemming ben, waar ik meteen VAB bel.

VAB-man stond er binnen het uur: eerst liet hij diagnose lopen waaruit bleek dat de druk in de brandstofleidingen niet correct was, dan haalde hij de foutmelding en veilige modus weg en vroeg hij me om een toertje te doen, zodat hij al rijdend de waarden van de motor kon controleren. Die waren blijkbaar helemaal ok.
Auto genezen verklaard, maar geen zekerheid dat hij genezen zou blijven, maar als hij nog eens in veilige modus zou slaan geen probleem om er mee verder te rijden (ik zou zeker geen schade aanrichten) en dan best zo snel mogelijk binnensteken in de garage.
Aangezien hij halverwege terug naar huis terug in veilige modus sloeg en ik een paar km voor ik thuis was nog eens 2 keer ben stilgevallen, is dat precies wat ik vanmiddag ga doen.

One thought on “Vervloekt, zeg ik u!

  1. […] eindelijk, Huisgenoots ouders te laten kennismaken met sushi. Even later deed de auto weer eens van “emissie storing” en sloeg telkens opnieuw af van zodra we van 1ste naar 2de schakelden. (aan de sushi plannen deed […]

Geef een reactie

