Zuivere Zomermaan

Sinds een jaar of 8 probeer ik jaarlijks 1 en zelfs liefst 2 keer een zuiveringskuur in te lassen (eentje in de lente en eentje in de zomer) en dit om mijn lever te zuiveren, de negatieve effecten van mijn voedselallergieën op mijn sowieso al zwakke maag te verminderen en mijn lichaam een extra dosis energie en vitaminen te geven om oa ook minder hevig op allerlei allergenen te reageren.

Het principe is simpel: 2 dagen fruit eten, minstens 5 dagen sappen en dan weer 2 dagen fruiten.
Bij het fruiten moet je er rekening mee houden dat je minstens een uur moet laten tussen fruit eten en iets drinken, maar verder is er geen beperking op de hoeveelheid fruit die je eet of wat je drinkt.
Sappen wil zeggen: elke dag 3 grote glazen (25 cc) versgeperst sap (groetensap, fruitsap of een mengeling) en verder mag je zoveel water en ongezoeten thee drinken als je wil.

Er wordt me terwijl ik daarmee bezig ben dan vaak gevraagd of dat niet moeilijk is en mijn antwoord is dan steevast een zeer enthousiaste “Neen!”.
Het enige echt moeilijke voor mij is een periode vinden waarin ik makkelijk 1,5 week kan uittrekken voor een dergelijke kuur, met een drukke agenda geen makkelijke opgave.
Eens ik met de kuur gestart ben, is volhouden geen enkel probleem, ik zou zelfs makkelijk een stuk langer kunnen doorgaan. Bovendien stimuleren de goede resultaten en het strenge ritme me om niet te beginnen zondigen.

Mijn eerste kuur voor dit jaar startte gisteren en morgen start ik met mijn eerste dag sappen. Ik kijk er echt naar uit.

3 thoughts on “Zuivere Zomermaan

  1. Schaap zegt:

    Succes! Het doet inderdaad goed zo’n kuurtje. Bij je drukke agenda al gedacht aan een kant en klaar pakket met sappen voor 5-7 dagen? Dat deed ik vorige keer. Ik denk dat ik volgende keer ook zelf ga persen, niks zo lekker als zelfgeperste groenten- en fruitsappen.

  2. zomermaantje zegt:

    Het probleem met de drukke agenda is voornamelijk de vele verjaardags-, famillie- en andere feestjes, uitstapjes, … waarmee ik rekening moet, maar vooral wil houden bij het inplannen en niet zozeer de tijd die het neemt om de sapjes te maken.

    Ik sta ’s morgens een klein beetje vroeger op, in plaats van me nog even om te draaien terwijl Huisgenoot de badkamer inpalmt, om mijn sapje van de ochtend en de middag te maken (waarbij ik voor citrusvruchten ga aangezien die makkelijk en snel te persen zijn) en ’s avonds ga ik aan de slag met de sapcentrifuge.

    En waarschijnlijk zijn die kant- en klaar paketten iets minder omslachtig, er gaat toch echt niets boven de smaak van echte verse zelfgemaakte sapjes.

  3. […] 1 keer per jaar probeer ik een sapkuur te doen. Gezien de strikte regels vergt dat behoorlijk wat planning als je een goedgevulde agenda […]

Geef een reactie

