Zomermaan in de keuken

Koken is iets wat ik graag, maar eigenlijk veel te weinig doe.
Hoewel het juister is te zeggen dat ik graag in de keuken sta te experimenteren en dat ik vooral dat veel te weinig doe.
De twee hoofdredenen daarvoor zijn de kieskeurigheid van mijn vaste tafelgast Huisgenoot en het feit dat ik er vaak veel tijd voor moet vrijmaken.

Al gaat die vlieger niet altijd op; soms experimenteer ik op basis van wat ik nog in mijn koelkast/diepvries/voorraadkast vind, eventueel een handje geholpen door mijn trouwe koksknecht “het internet”. Smijt gewoon de hoofdingrediënten in een google zoekopdrachtje en kijk waar je uitkomt. Gaat meestal vrij snel, maar is niet altijd een succes.

Op andere momenten weet ik precies wat ik wil maken, maar weet ik meestal niet meteen hoe.
“Ons Kookboek” mag dan wel mijn trouwe vriend in de keuken zijn, als ik een ietwat experimenteler iets op tafel wil krijgen, is het toch vaak koksknecht internet die me verder helpt.
Enige probleem is dat ik nooit echt 100% tevreden ben met de verschillende recepten die ik vind. De bereidingswijze van dat ene recept staat me meer aan, terwijl die twee originele ingrediënten uit dat andere recept me toch ook erg aanspreken en ik of Huisgenoot ingrediënt X eigenlijk toch niet zo lekker vinden.
Gevolg: meestal sta ik eerst nog een aantal recepten te herschrijven (compleet met vertalen, hoeveelheden herbereken en uitvissen hoe je de inhoudsmaat cup naar een deftige inhoudsmaat omzet) voor ik aan het eigenlijke kokkerellen kan beginnen. Zeer tijdrovend dus.

Maar, blijkbaar gaat al dat geëxperimenteer me toch wel af, want tot hiertoe waren de meeste van mijn experimenten toch behoorlijk geslaagd. Hoewel ik misschien best nog even hout vasthoud tot morgen, wanneer ik me ga wagen aan pikante chocoladesaus volgens een zelf samengesteld recept.

One thought on “Zomermaan in de keuken

  1. […] ik hier al eens aangaf, kook ik heel vaak met koksknecht “‘t internet” aan mijn zijde en […]

Geef een reactie

