Zomermaan en de tuut administratie

Ik en auto’s en dan vooral de adminstratie errond, lijken de laatste maand toch niet zo goed samen te gaan.

Zo is er eerst het verhaal van de huurwagen voor mijn vakantie in Spanje:
Al van bij het reserveren liep het niet al te vlot. Via het net lukte het niet, dus moest ik het nog eens via de telefoon overdoen, wist de foutmelding me te vertellen.
De dame die ik aan de lijn kreeg was allesbehalve vriendelijk en het leek wel of ze me niet wilde begrijpen. Ze verzekerde me echter wel dat de “poging tot reservatie” via het net niet aangerekend zou worden.
Dagje later nog even moeten terugbellen om vluchtnummer en kleine wijziging door te geven, deze keer aan een lieve dame, die me een terugstorting van net geen 3 euro opleverde.
Ter plekke ging alles vrij vlot en deze keer waren de verzekeringspapieren voor de auto zelfs geldig. Enige vervelende is dat de betaling van de verzekering pas op het einde van de rit van je visakaart gehaald wordt en ik dus cash moest betalen vermits de mijne geblokkeerd was.
Terug thuis kom ik dan tot de ontdekking dat ik twee maal een bedrag voor de huur van een wagen aangerekend gekregen heb en aangezien mijn kaart geblokkeerd werd, was ook mijn afrekening al gemaakt. Maw eerst dubbel betalen en daarna pas geld terugkrijgen.
Om dat geld te kunnen terugkrijgen moest ik eerst wachten op mijn nieuwe visakaart, zodat ze daarop kunnen terugstorten.
En dan bel je naar Hertz om die terugstorting te regelen en duurt het eerst een eeuwigheid voor je binnen geraakt, moeten ze je dan nog 7 keer doorverbinden, vinden ze natuurlijk geen dubbele aanrekening en moet je hen een kopie van je visarekening bezorgen, werkt daarna hun systeem niet en blijkt uiteindelijk dat ze mijn “poging tot reservatie” toch hebben aangerekend. Dat allemaal met aan de andere kant van de lijn het stemgeluid van een Nederlander die een beetje gedrogeerd lijkt.
Gelukkig zag hij wel meteen dat er enkel aan de telefonische reservatie ook werkelijk een huurcontract hing, dus geen enkel probleem voor de terugbetaling, al ging het aanmaken van die betaling op een nieuwe visakaart dan weer wel met het nodige zuchten en steunen gepaard.
Ze mogen daar nog wel een beetje oefenen op klantvriendelijkheid.

Het tweede verhaal gaat over de bedrijfswagen waarop ik vanaf 01/10 contractueel recht heb.
Het systeem binnen ons bedrijf is dat er op de datum dat je recht hebt op een bedrijfswagen een aanloopwagen voor je klaarstaat op de parking en dat je ongeveer een maand op voorhand de lijst met wagens waaruit je mag kiezen ontvangt.
De aanvraag voor de lijst is eind augustus gelanceerd, in de hoop de lijst te kunnen meenemen en uitpluizen op vakantie, maar ondanks herhaalde vragen heb ik hem nog steeds niet. Ook naar de aanloopwagen heeft mijn chef meerdere malen moeten vragen, tot haar chef zich ermee gemoeid heeft. Plots was daar de bevestiging dat we de dag zelf nog de lijst zouden krijgen (een week geleden ondertussen) en dat er op 1/10 een wagen op me zou wachten.
Vorige donderdag stonden er op de parking inderdaad twee aanloopwagens te blinken: een lichtgrijze VW golf voor mij en een donkergrijze Mazda 3 voor een collegaatje.
En toen bleek dat het roze formulier niet bij mijn documenten zat en ik dus niet met de wagen mocht rijden. Heel wat heen en weer gemail met de leasing- en verhuurmaatschappij later werd op vrijdag het document aangeleverd. Ondertussen was ook nog gebleken dat de verzekeringspapieren voor mijn auto niet meer geldig waren, maar ook daarvan werd op vrijdag een geldige versie van aangeleverd, zodat ik onder de middagpauze al een eerste ritje kon maken met mijn nieuwe tuut en hem voor het weekend mee naar huis kon nemen.
Op donderdag moest ik gelukkig niet nog eens extra met de trein naar huis, want de auto voor de collega zou pas vrijdag afgehaald worden en dus heb ik nog even met haar wagen rondgetoerd ook.

Geef een reactie

