Zomermaan kwam terug van reis en nam niet mee in haar valies…

haar portefeuille, want die werd gestolen.
Geen echt leuke ervaring, was even behoorlijk schrikken, maar ik heb het mijn vakantie niet laten verbrodden.
Ik had diezelfde dag eindelijk dat paar witte schoenen waar ik eigenlijk al sinds mei naar op zoek was gevonden, dus ik had iets om me aan op te trekken.
En ’s avonds op het terras een goeie caipirinha helpt natuurlijk ook altijd.

Naast het feit dat het even schrikken is en je een heleboel zaken kwijt bent (oa een paar foto’s waaraan ik nogal gehecht was), is het vooral de administratieve rompslomp en de bijkomende kosten die me het meest dwars zitten.
Ik zet het hieronder allemaal even op een rijtje:

– woensdag 16/09: aangifte van de diefstal bij de politie, stopzetten van visakaart en bankkaarten, telefoontje naar SN om te weten welke documenten ik nog nodig had om op het vliegtuig te mogen

– donderdag 17/09: pasfoto’s laten trekken, opnieuw naar de politie voor bijkomend formulier, waarvan blijkt dat ze het me niet kunnen verstrekken. Bellen naar ambassade, consulaat en ereconsulaat om uit te vissen hoe ik aan een paspoort geraak, bellen naar Hertz om te checken hoe de afrekening van de gehuurde wagen verder afgehandeld moet worden

– vrijdag 18/09: naar het ereconsulaat in Mijas (in principe 45 min rijden, maar dankzij de slechte routebeschrijving deed ik er anderhalf uur over) om een voorlopig paspoort aan te vragen

– zaterdag 19/09: opnieuw naar de politie (deze keer al op Belgische bodem) om nogmaals aangifte te doen van de diefstal en een voorlopig identiteitspapier en aanvraagformulier voor een duplicaat van mijn rijbewijs te verkrijgen

– dinsdag 22/09: naar het gemeentehuis om duplicaat rijbewijs aan te vragen en diefstal identiteitskaart aan te geven. Rijbewijs direct meegekregen. Identiteitsbewijs kunnen ze aanvraag meteen doen, mits een foto want de melding van diefstal had de politie al gedaan (ik had dus gewoon op een uitnodiging kunnen wachten). Vermits mijn voorraad foto’s ondertussen uitgeput was in de namiddag teruggekeerd na eerst een stop bij de fotograaf. Langs de bank om opnieuw bankkaarten aan te vragen en mijn nieuwe visakaart op te halen (want die wordt wel automatisch opnieuw aangemaakt nadat je ze hebt laten blokkeren) en langs de apotheker om daar een nieuwe klantenkaart te laten activeren.

– Ergens volgende week: bankkaarten gaan ophalen

– Ergens binnen 2 weken: nieuwe identiteitskaart ophalen

En het prijskaartje ziet er tot op heden als volgt uit:
– 5 euro voor de Spaanse foto’s
– 50 euro voor het voorlopige paspoort
– 11 euro voor het nieuwe rijbewijs
– 9,5 euro voor de Belgische foto’s
– 15 euro voor de nieuwe identiteitskaart
Moeten er nog zeker bijkomen: 2,5 euro voor een nieuwe SIS-kaart (die ik binnen dit en 2 maanden zal hebben) en ??? voor een nieuwe portefeuille. Maar die kan ik natuurlijk altijd voor mijn verjaardag vragen, want die komt er binnen 3 weken al aan.

One thought on “Zomermaan kwam terug van reis en nam niet mee in haar valies…

  1. […] hart komen, ik zou ze wel bestellen na mijn vakantie … Ware het niet dat daar in het mooie Spanje een stokje voor gestoken werd. Gelukkig moest ik niet al te lang wachten op een nieuwe kaart en kon mijn […]

Geef een reactie

