Vakantie-stress

Op vakantie gaan doe je… om te ontspannen. Maar waarom moet die anderhalve week voor je vertrekt dan toch zo’n stressboel zijn.

Het begint al op het werk. Dit jaar is de eerste keer dat ik langer dan een week op vakantie ga, zonder dat het bedrijf sluit, en ik weet meteen ook waarom. Als grote perfectionist die graag te touwtjes in handen heeft, is voorbereiden op vakantie eigenlijk een hel:
– heb ik al mijn contactpersonen verwittigd en doorgegeven wie me vervangt
– heb ik alle losse eindjes die ik kon knopen geknoopt en heeft mijn back-up de overblijvende eindjes nu goed en stevig vast
– heb ik alles duidelijk uitgelegd en doorgegeven
– heb ik geprobeerd alle mogelijke onverwachtte wendingen zo goed mogelijk in te calculeren?
– is mijn mailbox genoeg uitgekuist, zodat hij niet overvol geraakt door alle mailtjes die ik tijdens mijn afwezigheid nog ga krijgen en heb ik in mijn poging hem uit te kuisen geen belangerijke zaken weggesmeten
Als je laatste dag voor je vakantie dan ook nog aaneen hangt van vergaderingen en je in de namiddag zelfs niet meer terug op kantoor komt, dan draagt dat enkel bij tot de stress.

En daarnaast is er de stress thuis:
– de “oei, die en die dingen wil ik ook nog meenemen en moeten nog gewassen/gestreken worden”-stress
– de “er liggen hier bergen kleren en daar moet ik nu een keuze uit maken, want niet alles past in mijn koffer”-stress
– de “ik moet kiezen welke schoenen ik juist meeneem, want anders is mijn koffer te zwaar”-stress
– de “is mijn medicijnkistje in orde”-stress, zeer belangrijk voor een allergische brokkenpoot met veel kwaaltjes
– de “is er voldoende eten in huis voor de Huisgenoot”-stress, want 14 dagen junkfood gaat toch net iets teveel zijn
– de “hier sta ik nu met bijna 3 kilo druiven die nog verwerkt moeten worden voor ik vertrek”-stress
– de “gaat mijn visa-kaart er op tijd zijn zodat ik nog een auto kan boeken”-stress
– de “ga ik op tijd op de luchthaven zijn en nergens tegengehouden worden”-stress
– de “dit is eigenlijk wel de eerste keer dat ik alleen vlieg”-stress

En dan vraag ik me af hoe het komt dat ik al een paar dagen bijna niet eet en heel de tijd snoep. Dat lijstje hierboven heeft er vast niets mee te maken…
Ik heb me in ieder geval voorgenomen om eens op bestemming er dubbel en dik van te gaan genieten met: lekker niksen, cocktails en cava op een terrasje, lange tochten te paard, jacuzzi’en onder de sterrenhemel

2 thoughts on “Vakantie-stress

  1. Kim zegt:

    je hebt precies veel meer vakantiestress dan ik.
    onze rugzakken zijn op een kwartiertje gepakt. als ik iets vergeet, koop ik het ginder wel.
    bij mij is de meeste stress op de dag van vertrek. als we vroeg vertrekken, zal ik waarschijnlijk slecht slapen: oei, ga ik de wekker wel horen, wat als de elektriciteit zou uitvallen, geen wekker dan, zal mijn gsm ook maar leggen. enz. en dan op weg naar de luchthaven: de trein zal toch geen vertraging hebben, enz. en de stress duurt dan tot we door de douanecontrole zijn. en dan weer efkes net voor we beginnen boarden. en dan tijdens de overstap. en dan als we toekomen: mijne auto gaat er toch zijn. en dat zal het zo zijn.

    mmmmhh, ik krijg nu ook zin in die cocktails en cava.🙂

  2. zomermaantje zegt:

    oh ja, de stress aan de douanecontrole was ik zelfs nog helemaal vergeten ;0p

    Het op tijd op de luchthaven geraken en op tijd opstaan heb ik niet zo’n probleem mee, als ik vroeg vertrek ben ik toch al uren op voorhand wakker.
    Vertrek ik later, dan zorg ik dat ik genoeg marge ingecalculeerd heb (extra vroege trein, of extra vroeg vertrekken met de wagen en in de luchthaven nog een Starbucks meepikken)

Geef een reactie

