Avatar anders bekeken

Net geen week geleden mochten Huisgenoot en ik dankzij de huislama van Talkingheads naar de Avatar Day in Kinepolis. (wisten jullie trouwens dat de lama in België op de lijst van toegelaten huisdieren staat?)
Niet alleen zouden we een speciale preview krijgen van de 3D versie van de nieuwste James Cameron film, er zouden bovendien ook nog 2 vouchers voor een film naar keuze voor ons klaarliggen.

Kort voordat ik bevestigd had dat we graag de vertoning van 20u te Antwerpen wilden zien (met Kortrijk en Gent niet in de lijst en Brussel de enige op redelijke afstand, was de keuze snel gemaakt), herinnerde Huisgenoot me aan het feit dat de combinatie Zomermaan en 3D niet zo ideaal is.
De enige 3D ervaring die ik tot vorige week had, was “Honey, I shrunk the audience” In Disney een paar jaar terug, maar aangezien technologie niet stil staat, zou het deze keer misschien wel lukken om te kijken en wilde ik de sprong in het duister wel wagen.

Het is uiteindelijk een echte sprong in het duister gebleken, want 3D en Zomermaan vormen nog steeds geen goede combinatie.
Door een samenloop van omstandigheden hebben we slechts een minuutje van de eerste scène van de preview meegepikt (we waren maar nipt op tijd door het verkeer en bovendien stond mijn naam niet op de lijst. Dankzij mijn bevestigingsmail was dat geen al te groot probleem en werd mijn naam er gewoon mee bijgeschreven, waarna we mochten doorlopen. Over de voucher werd niet gerept, maar ik panikeerde nog niet misschien dat we die na de preview nog zouden krijgen.).
Zelfs dat kleine stukje was er voor mij teveel aan (ik was al helemaal misselijk en duizelig) en voor de rest heb ik met mijn oogjes dicht naar de preview geluisterd en heel af en toe eens door de spleetjes van mijn ogen gepiept.

Wat ik ervan gezien heb zag er erg indrukwekkend uit en wat me vooral is bijgebleven zijn de prachtige kleuren. Daarnaast heb je met je ogen dicht ook veel meer de kans om van het geluid te genieten en naast de interessante dialogen (waar ik zo zonder beeld niet altijd iets van begreep) viel me het detail in de achtergrondgeluiden ook op. Komt daarbij nog eens een interessant verhaal en dan ben ik toch erg blij dat de film niet enkel in 3D wordt uitgebracht. Wat natuurlijk niet wil zeggen dat ze hem in België niet enkel in 3D zullen spelen.
Het is voor mij dus ongeduldig afwachten tot de wereldwijde release op 18 december in de hoop dat ik er dan ten volle van zal kunnen genieten.

Huisgenoot, die gelukkig wel van de 3D ervaring heeft kunnen genieten, is in elk geval erg enthousiast. Hij wist me te bevestigen dat naast de kleuren de rest van de beelden ook prachtig zijn en dat de film niet alleen indrukwekkend klinkt maar er ook indrukwekkend uitziet. Hij wil hem zeker gaan zien, ongeacht of het nu in 3D is of niet.

Nog even het vermelden waard is dat ik na afloop van de preview, toen we allemaal netjes onze brilletjes inleverden, aangesproken werd door het meisje dat ons aan de balie bij op de lijst had gezet. Ze kwam ons de vouchers brengen die op mijn naam nog klaarlagen aan de receptie en ik was daardoor zeer aangenaam verrast.
Met die vouchers zijn we uiteindelijk, na eerst een hapje eten en daarna een paar koopjes in de plaatselijke Free Record Shop, op aandringen van Huisgenoot (en eigenlijk dik tegen mijn goesting) Inglorious Basterds gaan zien. Als ik alles bij mekaar een half uur van de film gezien heb, zal het veel geweest zijn, want zoals ik al voorspeld had, ben ik na een half uurtje in slaap gevallen. Ooit zal ik hem nog wel eens op DVD zien

Geef een reactie

